Monday, October 16, 2006

buku motivasi

hmmm......aku rasa dah berpuluh buku motivasi jugak aku baca tapi semuanya haprak...... bukan buku tue yang haprak tapi aku nie yang haprak.....semangat jer lebih tapi habuk pun tarak.....cakap jer buku apa? azizi ali, irfan khairi, chef li, robert kiyosaki, rosli jamal, datuk fadilah kamsah dan yang terbaru ainon mohd. Ada yang pernah aku jumpa penulisnya dan ada juga yang aku berbual melalui ym tapi semuanya sia2 belaka....

bukannyer aku tak usaha tapi usaha aku nie mcm kurang berhasil.....hehehehhe.....bunyi macam org putus harapankan? tapi sebenarnya aku memasang niat kat diri aku nie utk meneruskan biznes sehingga berjaya.....aku telah bernekad bahawa biznes yang aku buat sekarang akan aku genggam sampai bara api.......

selain daripada itu, aku jugak dah bertekad bahawa aku akan berhenti makan gaji pada mac 2008 dan meneruskan bizness aku nie. Semoga Allah perkenankan doa aku ini....aminnnn.....

sebenarnya aku nak biznes dadih......sbb tue aku kena belajar utk buat dadih..... buat masa nie, apa yg aku tau hanya masak air dan goreng teloq......hehehehhe....aku dah pun register kursus buat dadih di chef li iaitu di ITKAU pada bulan dec 2006.....so aku cuma ader masa 1 tahun utk merialisasikan harapan aku untuk tidak makan gaji.....itu adalah langkah pertama aku untuk menuju ke masa depan yg lebih gemilang, cemerlang dan terbilang......

cuti raya(2006) nie, aku nak mintak restu kat mak-ayah aku dan mak-ayah mertua aku.... aku nak explain kat diaorg projek aku nie....so bila tiba masanya nanti, tak lah dia org terkejut........ w/bgmanapun isteri aku dah merestui projek aku nie.....heheheheh itu langkah pertama aku untuk bizness dadih nie.....

langkah kedua: aku kena belajar dgn org yg pernah buat dadih....nak tau jugak apa masalah yg akan terjelma bila buat dadih nie.....buat masa nie mmg aku tak jumpa lagi usahawan yg buat dadih secara komersial....tapi usahawan yg kat pasar malam mmg banyak.....sebenarnya utk permulaan mmg aku nak buat kat pasar malam pun.....bila dah cukup modal baru ler expand bizness tue.....bg aku apa yg penting, aku mesti tau selok belok berniaga dadih nie..... misalannya: berapa lama tahan? leceh atau lama ker buatnyer? dll....ye la....aku nie pun tengah makan gaji....kalu buat dadih nie leceh bile masa aku nak buat dan bile mase aku nak jual kat pasar malam..........

langkah ketiga: tungggu...............................

0 Comments:

Post a Comment

<< Home