Tuesday, February 20, 2007

Program Membuat Dadih

Cuti raya Cina 2007 aku balik kampung. Dah lama tak balik(sebulan lebih jugak lah), tetiba family aku cakap diaorg dah start jual dadih menggunakan ramuan aku tue.

Sebenarnya aku bagi ramuan aku tue dalam bentuk excell. Ini memudahkan kerja diaorg utk menimbang kandungan yg betul setiap bahan yg diperlukan untuk membuat dadih. Maksudnya bila nak guna air 10 liter, maka secara automatik kandungan bahan2 lain akan tertera mengikut nisbah yg aku set kan dlm program yg aku buat tue. Disamping itu, aku masukkan sekali kos-kos yang terlibat untuk membuat dadih. Bila key in 10 liter air, program tue akan bg tau kos untuk 10liter air dan juga kos untuk 1 cup. Dengan adanya program nie, ianya memudahkan adik2 aku untuk membuat analisa dari segi kos dan juga menyediakan bahan-bahan untuk membuat dadih.

Apa yg terjadi dengan perniagaan dadih adik2 aku tue? Nanti aku bg tau........

0 Comments:

Post a Comment

<< Home