Thursday, October 19, 2006

test market sebelum buat

Waktu aku drive kereta tetiba aku teringat kata-kata yang dipetik dr sebuah buku yang menyatakan supaya kita test market dulu kemudian kalau OK baru buat produk tue....
hmmmm.....kalau sekali imbas memang OK tapi nanti tak menganiya orang ker? Yer lah cuba korang pikir:
katakanlah aku nak jual dadih,so sebelum aku jual dadih adalah sebaiknya aku test market dengan cara menjual dadih-dadih yang dibuat oleh makcik-makcik kat pasar malam tue. Amik komisyen ler dr makcik tue, bila nampak bizness ada maju & tau selok belok meniaga dadih nie aku chabut lah.....buat bizness sendiri lagi baik.....

so aku buat sendiri dadih, then aku jual kat customer aku yang lama & kenal tue.....OK tak hah? Macam potong line makcik yg membantu aku membekal dadih jer..... mesti perasaan makcik tue nanti punah ranah....

Tapi menurut Datuk Dr Fadhilah Kamsah: kita kalau nak buat duit, tak boleh ada alasan sbb kita ada dua jalan.....satu: jalan utk buat duit..... dua:jalan utk buat alasan......so kita tak boleh berada di dua jalan dalam satu masa. Ini dah lumrah alam.....so aku kena pilih satu saja.....kalu pilih buat duit, aku tak boleh cari alasan....kalu aku buat alasan, aku tak boleh cari duit......

hmmmm.....so belasah jer ler......lepas raya 2006 nanti aku nak contact pengeluar dadih dan aku akan menjadi pembekal dadih.....kalu aku dapat untung 10sen pun takpa sbb tujuan sebenar aku adalah untuk mendapatkan atau mencari agen dadih aku.....bila dah berlambak agen, aku akan buat sendiri dadih tue menyebabkan dadih makcik pasar malam kena reject ler.....kesian pulak....tapi itu kira alasan ker?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home