Monday, March 05, 2007

Dadih : Program Excel

Assalamualaikum semua,

Tak sangka pulak program excel dadih yang aku buat dapat sambutan yang menggalakan. Insya Allah, aku akan siapkan secepat yang mungkin sebab ada beberapa perkara yang perlu kemaskinikan setelah mendapat maklumbalas drp adik aku yang menggunakannya. Kalau nak bagi kat orang lain tue, biarlah yang bagus tapi kalau tak bagus minta maaflah yer sebab aku dah bagi yang terbaik. Lagipun FREE jer kan?

Untuk pengetahuan semua terutamanya bagi mereka yang inginkan Program Excel Dadih tersebut, resepi yang digunakan adalah dari resepi.net. Resepi Dadih a'an adalah berbeza dengan resepi dadih yang terdapat dalam Program Excel Dadih nie. Lagipun kalau boleh anda cari resepi dadih anda sendiri supaya bila orang makan dadih anda, mereka akan ingat itu adalah dadih anda.

Program Excel Dadih yang dibangunkan adalah semata-mata membantu anda untuk memudahkan anda mengira kos yang terlibat dalam membuat dadih. Anda boleh menggunakan Program Excel Dadih yang telah dibuat mengikut resepi dadih anda sendiri. So daripada situ anda boleh mengira kos yang terlibat untuk satu cup.

Resepi dadih yang didalam Program Excel Dadih adalah seperti berikut:
Bahan-Bahan
10 gram agar-agar
6 botol air (ikut saiz 500ml mineral water)
1 tin susu cair
3 senduk gula
5 senduk susu tepung (ikut suka)
pewarna yang disukai.

Cara
1. Masak agar-agar sehingga larut.
2. Masukkan gula dan kacau sehingga hancur.
3. Kisarkan susu cair dan susu tepung.
4. Masukkan bahan yang telah dikisar ke dalam larutan agar-agar tadi.
5. Tuang dalam bekas dan sejukkan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home