Sunday, October 29, 2006

balik raya

baru jer lepas raya....masih terasa raya lagi nie....balik raya baru nie, aku tak sempat nak menjelaskan projek aku secara khusus kat mak-ayah aku sebab mak-ayah aku terlampau sibuk. Biasalah.....nak RAYA! Walaubagaimanapun aku ceritakan projek pada mak aku secara umum. Nampak dia OK jer....aku rasa biar aku ON dulu projek nie dan dapat hasil baru aku cerita dengan lebih khusus..... Kalau tak nanti dia ingat aku nie macam Mat Jenin.....

Sebenarnya Mat Jenin tue bagus jugak sbb dia ada idea tetapi masalahnya adalah dia tak usahakan jer..... Bagi aku, yang paling penting adalah idea atau bahasa kasarnya adalah angan-angan. Kalau ada duit yang banyak tapi tak der idea, susah jugak nak berniaga sbb duit tue tak tau nak buat apa.

Member aku pernah kena situasi tue. Dia ada kawan Pak Arab yang datang melancong kat sini. Pak Arab tue tawarkan duit yang banyak kat member aku nie dengan syarat dia mesti tunjuk bisness yang baik kat Pak Arab nie. Pak Arab bagi tempoh 3 bulan kat member aku nie untuk cari projek yang boleh dibuat. Biasaklah tue, kalu kiter ke oversea maximum melancong 3 bulan. Lebih 3 bulan dikira PATI.....hehheheheheh......

Balik cerita pasal member aku dgn Pak Arab tadi. Member aku nie cari ler peluang bisness yang bagus sbb duit tak der masalah. Masalah besar adalah nak berniaga apa! Member aku nie call KFC, Petronas dll tetapi semuanya ada syarat-syarat yang perlu dipatuhi. Masa terus berjalan dan berjalan sehingga 3 bulan lamanya. Akhirnya Pak Arab tue terus jalan ke negaranya balik sebab member aku nie tak jumpa bisness yang sesuai.

Cerita nie memang betul-betul terjadi kat member aku. Bukannya aku nak reka-reka cerita. So kesimpulannya adalah, kita perlu ada idea untuk menjalankan bisness bukannya duit. Duit adalah nombor 2 dan pertama adalah idea. Bagaimana nak dapat IDEA? IDEA.....IDEA.....

Aku akan bagitau macammana nak dapat idea.....tunggu keluaran yang akan datang..... Aku dapat nie pun dr member aku yang berniaga, dr jutawan tanah: Azizi Ali dan dari pengalaman aku.........see u next episode

0 Comments:

Post a Comment

<< Home