Wednesday, November 01, 2006

kawan kaya, kawan miskin


macam cerita dalam buku rich dad,poor dad kan? Pernah baca buku nie..... anda disyorkan membeli dan membaca buku ini. Bersama2 ini saya sertakan gambar buku ini dan untuk pengetahuan semua, buku ini telah di alih bahasa ke Bahasa Melayu. So mudah ler nak paham....

Sebenarnya aku ada 2 orang kawan & bagi aku dua2 nie memang kawan kamching aku ler..... Kawan A: seorang peniaga dan kawan B: seorang yang makan gaji di salah sebuah syarikat yang kukuh di Malaysia. Sesungguhnya aku dah bgtau future plan aku dimana aku kalau boleh tak nak makan gaji lagi. So aku citer sikit plan aku dan respon kengkawan aku:
Kawan A: "aku akan support kau. kau teruskan jer plan kau nie. Insya Allah akan berjaya."
Kawan B: "aku akan support kau. kalau boleh kau tunggu stabil then baru berhenti kerja."

Aku tanya ler kawan B aku nie maksud tunggu sampai stabil tue macammana? Dia kata perlu ada rumah yang selesa(besar) dan hutang rumah tue habis dibayar. Aku layan jer lah sbb aku perlukan jugak khidmat nasihat member2 aku nie tapi buat keputusannya adalah aku! Bila aku fikir balik apa yg kawan B aku nie cakap, bila pulak aku nak stabil macam tue? Kalau harga rumah RM200k, ini bermakna aku kena bayar RM1,500 sebulan. Gaji aku pun baru nak cecah RM3k & umur pun dah lewat 20an. So bila aku nak stabil macam nie?

Kalau mengikut buku Ainon Mohd: umur 40 tahun tak yah mimpi nak meniaga. Kengkawan aku yg meniaga pun cakap umur 40tahun dah terlewat......SO? Agak-agaknyer dengan situasi aku macam nie bila masa aku nak stabil?

So aku amik keputusan, aku akan tetap dengan plan asal aku. Aku kena berubah dari sekarang, kalu tidak bila lagi? Aku tak nak dengar orang cakap,"kau dah terlewat". Akhir kata untuk diri aku khususnya dan untuk semua umumnya,"JANGAN TERLEWAT".

0 Comments:

Post a Comment

<< Home