Thursday, November 02, 2006

Bagaimana untuk mendapatkan idea

IDEA....adalah satu perkara yang sangat penting dalam membuat sesuatu kerja. Jika tiada IDEA maka ianya terlalu sukar untuk kita menjalankan sesuatu kerja sebab tak tau nak start kat mana dulu. Oleh itu, IDEA memang sangat perlu dan persoalannya adalah BAGAIMANA UNTUK MENDAPATKAN IDEA?

Jawapannya adalah mudah sahaja iaitu ILMU. Ya! ilmu............ Jika kita tiada ilmu macammana kita nak buat sesuatu tetapi apabila kita telah ada ilmu, InsyaAllah idea tue datang mencurah-curah. Persoalan yang timbul pulak: BAGAIMANA UNTUK MENDAPATKAN ILMU?

Jawapannya pun mudah jugak iaitu CARI ILMU dengan pergi kursus, baca buku, tanya orang yang berpengalaman, pengalaman sendiri dan banyak lagi. Masalahnya sekarang adalah nak praktikkan. Saya teringat kata-kata seorang kawan saya: "kalau kita pandai mengaji Al-Quran tetapi tak pernah mengaji, tak guna jugak. Adalah elok kiranya kalau kita tau mengaji dan praktikan."

Saya ada subscribe Azizi Ali(Jutawan hartanah) punya mail. Ada hamba Allah nie tanya dia,"Saya ada RM10,000. Apakah yang patut saya buat dengan duit RM10,000?". Azizi Ali jawab,"Pergi cari ILMU".

Kalau kita tengok surah pertama yang diturunkan oleh ALLAH kepada umat manusia di dunia ini melalui rasulnya Muhammad s.a.w adalah menuntut ILMU. Kenapa Allah tak turunkan ayat-ayat lain tetapi Allah turunkan ayat berkaitan dengan menuntut ilmu itu yang pertama? Sendiri mau ingatlah............

0 Comments:

Post a Comment

<< Home