Monday, November 20, 2006

Kajian memproses dadih

Baru-baru nie, aku telah menjalankan kajian untuk menghasilkan dadih berpandukan resepi-resepi dadih yang terdapat di internet. Daripada resepi dadih yang aku perolehi, aku simpulkan menjadi satu resepi dadih sahaja. Resepi dadih yang telah aku simpulkan adalah seperti nie....

Bahan-Bahan
  • Agar-agar (2.5 gram)
  • Air (4 cawan)
  • Susu tepung(1 cawan)
  • Susu cair (1/2 tin)
  • Gula (1 cawan)
  • Garam sesedap rasa
  • Perisa & pewarna yg dibenarkan

Cara

Masak air sehingga mendidih. Kemudian masukkan agar-agar yang telah direndamkan. Pastikan yang agar-agar dah larut bersama-sama air. Seterusnya masukkan gula.

Selepas gula telah larut di dalam air, masukkan susu cair ke dalam periuk. Sebatikan susu cair yang dimasukkan dengan air di dalam periuk.

Masukkan susu tepung sehingga susu tepung larut bersama-sama dengan air.

Akhir sekali masukkan garam secukup rasa dan juga perisa & pewarna. Sejukkan di dalam peti ais. Hasilnya adalah seperti kat bawah nie.........


Pemerhatian:

Hasil kajian ini diperolehi dari pemerhatian aku, isteri aku dan juga kengkawan yang datang beraya kat rumah aku.....hehehhehe.....diaorg dah jadi bahan eksperimen aku...... Hasil pemerhatian didapati bahawa:

  • Dadih terlebih manis sebab manyak letak gula
  • Dadih terlampau cair sebab kurang letak agar-agar

Kesimpulan:

Dadih yang akan datang perlu kurangkan gula dan juga tambahkan sedikit lagi agar-agar supaya dadih akan menjadi lembut dan tidak terlampau cair.

3 Comments:

Blogger myfakhrul said...

aku ni seorang pengusaha dadih jugak kat kota bharu kelantan..kalu nak tau lebih lanjut sila hubungi aku kat myfakhrul@yahoo.com..atau sms aku 012-9521678..aku nak tau jugak pasal kau..

6:25 AM  
Blogger Unknown said...

mmg menarik..
bnyk info yg blh guna utk usahawan dadih..
thanks!!

10:31 PM  
Blogger Unknown said...

mmg menarik..
bnyk info yg blh guna utk usahawan dadih..
thanks!!

10:32 PM  

Post a Comment

<< Home