Sunday, November 12, 2006

Perjumpaan dgn Pak Jagat

Semalam Ahad(12 November 2006 bersamaan 21 Syawal) aku baru berjumpa dengan Pak Jagat. Terima Kasih Pak Jagat! Memang banyak info yang sangat berguna aku dapat dari Pak Jagat. Banyak topik yang aku bincangkan, bukan saja pasal dadih malah masa depan aku pun aku turut berkongsi dengan Pak Jagat. Walaupun tak pernah berjumpa tapi macam dah lama jer kenal......

Pelajaran yang aku dapat dari perjumpaan dengan Pak Jagat:
  1. Pasaran dadih: Jangan tumpu hanya di pasar malam sahaja tetapi luaskan pasaran ke tempat-tempat lain seperti restoran, universiti, kolej, sekolah dll
  2. Bilangan: Keuntungan dadih adalah kecil, maka kita perlukan bilangan dadih yang besar untuk membuat keuntungan.
  3. Keuntungan: Kos membuat dadih adalah kurang dari 40sen(katakanlah 35sen per cawan) dan harga jualan adalah Rm1.20 per cawan. Maka kita perlu anggarkan kos sebenar dadih adalah 2 kali ganda kos iaitu 70sen kerana tidak semua dadih yang kita buat akan jual. Contoh: Kita buat 100 cawan dan selalunya yg terjual adalah 50 cawan(50%), maka baki 50cawan yang tak terjual akan kita tanggung. So? Paham-paham jer ler...... Sediakan payung sebelum hujan..........
  4. Lokasi: Kena buat banyak tempat dan kawasan sbb biznes dadih nie sangat bergantung dengan bilangan.
  5. Bahan: Kena buat R&D...... Dadih yg nak di buat mestilah lain dr yg lain. Kalau sama, byk ler pulak pesaing tapi kalau lain maka kurang ler pesaing walaupun produk yg sama.....

Aku rasa itu jer kot...nanti kalau aku ingat lagi akan aku tulis lagi untuk pengetahuan semua. Ilmu yang aku sampaikan ini diharap dapat digunakan kepada pembaca sekalian......

0 Comments:

Post a Comment

<< Home