Thursday, November 02, 2006

makan gaji vs niaga 1

Aku nak cerita sedikit, bagaimana aku boleh terbuka hati untuk berniaga. Aku sekarang nie sedang bekerja di salah sebuah syarikat yang stabil di Malaysia. Syarikat yg aku bekerja nie dah ditubuhkan pada lewat 70an. Maknanya syarikat nie dah berusia hampir 30 tahun.

Pada satu ketika kita selalu dengar pasal VSS. MAS yang besar macam tue pun ada jugak VSS. Aku memang tak sangka! Pernah jugak terlintas kat kapla aku nie kalau aku diminta untuk amik VSS.....so lepas amik VSS aku nak buat apa? Langsung tak tau apa nak buat apa..... Tetiba jer jantung nie terus berdebar sbb risaukan kalau aku pulak mangsa VSS. So jalan penyelesaiannya aku pun bekerja bersungguh-sungguh.

Apa yang bos suruh buat, aku akan buat dan selain dari itu aku akan buat apa yang sepatutnya dibuat sebelum bos arahkan sebab aku memang takut kalau dapat VSS. Dah lah baru kerja, kalau dapat VSS pun berapa banyak sangat? Hutang kereta nak bayar, hutang rumah nak bayar, duit nak makan, duit astro, bil api, bil air, kad prepaid, lampin anak, susu anak, minyak kereta, duit dapur, tol dan byk lagi......

2 tahun aku bekerja bersungguh-sungguh tetapi aku dapat rasakan bahawa ekonomi aku masih macam tue jugak. Bukannya aku tak bersyukur tetapi aku rasa macam ada sesuatu yang tak kena apa yang aku buat sekarang. Aku pun tercari-cari jugak, apa masalah aku nie. So aku pun beli buku untuk melihat apa yang patut aku lakukan. Diantara buku yang pernah aku baca adalah hasil tulisan dari Rosli Jamal, Dr Irfan Khairi, Azizi Ali, Chef Li, Robert T Kiyosaki, Fuad Latif dan banyak lagi......

bersambung.....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home