Saturday, November 04, 2006

makan gaji vs niaga 2


Selain daripada membaca buku-buku, aku juga melihat keadaan sekeliling tempat kerja aku dan juga aku juga ada bertanya dengan senior. Untuk pengetahuan semua, dengan takdir tuhan aku telah dipilih untuk pergi kursus di luar negara untuk mendalami bidang yang aku ceburi.

Semasa didalam kursus iaitu waktu rehat sempat jugak aku berborak dengan lecturer aku nie. Lecturer aku nie memang pakar dalam bidang yg aku ceburi nie. Kalau kat dalam dunia nie, dia antara top 10 lah........ Aku tanya lecturer aku nie,"apa yang akan dibuat selepas pencen?". Dia jawab,"Tak tau lagi.....". Dalam hati aku, biar betul mamat nie. Dia tinggal 4 tahun lagi nak pencen. Lepas tue dia tanya aku balik,"Di Malaysia apa yang akan di buat selepas pencen?". Dia tanya balik kat aku pulak. Aku jawab ler,"aku pun tengah cari jawapan tue......".

Terlintas jugak kat kapla aku, jika aku pakar dalam bidang yang aku ceburi sekarang mesti aku jugak akan jadi macam dia jugak satu hari nanti. So aku memang confirm aku mesti berubah dari sekarang iaitu sebelum umur aku 40 tahun. Kalu tidak, aku juga akan menjadi macam lecturer aku tue. Bukannya aku nak merendahkan dia, mungkin itu adalah jalan yang mungkin lecturer aku suka tetapi bagi aku itu bukan jalan yg aku inginkan. Kalau diizin Allah, waktu umur 55 tahun aku tak nak pikir pasal kerja lagi....Biarlah aku lepak dengan anak-cucuc dan beribadat jer.... Malas aku nak sakit kapla lagi pd umur 55 tahun tue.... Salah tak jalan yg aku pilih tue?


bersambung

0 Comments:

Post a Comment

<< Home