Thursday, November 16, 2006

Resepi Dadih

Seorang kawan aku ada memberi resepi untuk membuat dadih. Dia ambik resepi dadih dari laman web www.resipi.net. So kepada sesapa yang nak buat dadih boleh lah nengok laman web resipi.net. Di laman web nie ada pelbagai jenis dadih yang boleh dihasilkan. Jenis-jenis dadih yang diberikan oleh resipi.net ini adalah:

  1. Dadih Mudah
  2. Dadih Eonis
  3. Dadih Sedap
  4. Dadih Segar
  5. Dadih Istimewa
  6. Dadih Mocca
  7. Dadih Lollipop

Disamping resepi dadih-dadih yang ada di resipi.net, aku juga akan mengkaji resepi yang akan diberikan oleh pihak ITKAU nanti. Bukannya apa, aku pernah terbaca buku yang mana: Kita boleh menghasilkan produk yang sangat bagus tetapi tidak semestinya produk tersebut BAGUS untuk dijual.

Apa maknanya? Maknanya, jika kita pandai membuat dadih yang paling best didunia ini tapi harga kos untuk membuat dadih yang paling best didunia ini tidak dapat menampung harga jualan dadih....apa gunanya? Maksud yang lebih jelas: Jika kita buat dadih paling best didunia dengan kos RM0.80 (tak termasuk minyak kete + dadih yg tak terjual) tetapi harga jualan RM1.00. Itu maknanya memberi SEDEKAH dan bukannya BERNIAGA. Semakin banyak dadih yang dijual, semakin RUGI perniagaan kita. Lainlah kalau kita up kan harga dadih menjadi RM2 tapi kena bersaing dgn harga dadih RM1 ler.....

Kalau kita pernah baca jutawan senyap yang ditulis oleh Chef Li, orang Malaysia nie tak kan hirau atau kesah dengan barang RM1. Diaorang takkan tawarkan harga tersebut....So? Sebab itu aku kena pergi jugak belajar untuk membuat dadih di ITKAU kerana aku percaya resipi dadih di ITKAU adalah untuk dijual dan sedap dimakan.

Pak Jagat pernah berpesan dgn aku: kalau nak niaga biar dua-dua puas hati iaitu pelanggan puas hati dan peniaga jugak puas hati. Kalau pelanggan puas hati tapi peniaga susah hati, peniaga jugak rugi. Kalau pelanggan susah hati tapi peniaga puas hati, peniaga jugak rugi. Oleh yang demikian, biar sama-sama puas hati......Apamacam puas hati?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home